ПРОФЕСІЙНО-КВАЛІФІКАЦІЙНА ХАРАКТЕРИСТИКА ЗАСТУПНИКА ДИРЕКТОРА З ВИХОВНОЇ РОБОТИ
ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
НА ОСНОВІ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ
БАЗОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ
заступника директора з виховної
роботи
загальноосвітнього навчального
закладу
як педагогічного працівника
Педагогічний працівник
|
|||
№з/п
|
Базові компетентності
|
Характеристики
|
Ознаки виявлення
|
1
|
Фахова
Здатність
до реалізації функцій професійної діяльності
|
Функції:
Мотивації
і стимулювання
|
Готовність застосовувати засоби, прийоми, технології
щодо мотивації та стимулювання суб’єктів педагогічного процесу.
|
Проектувальна
|
Здатність визначати
цілі (стратегічні, тактичні, оперативні), планувати процеси для досягнення
бажаних результатів, планувати діяльність суб’єктів педагогічного процесу.
|
||
Організаційна
|
Здатність організовувати процеси, створювати умови для
досягнення бажаних результатів.
|
||
Конструктивна
|
Спроможність переносити
знання та уміння з одного виду професійної діяльності в інший; добирати
доцільні методи, форми, засоби педагогічної діяльності; конструювати
педагогічні заходи (навчальні заняття, виховні заходи, педагогічні збори
тощо); розробляти методичне забезпечення педагогічного процесу.
|
||
Дослідницька
|
Здатність до організації та проведення досліджень (теоретичних,
практичних), пошукової роботи; наукового аналізу й узагальнення власного
педагогічного досвіду.
|
||
Контрольно-аналітична
(діагностична)
|
Спроможність організовувати
та проводити процедури контролю, визначати критеріальну основу оцінювання.
|
||
Рефлексивна
|
Здатність до переосмислення процесів, результатів,
засобів їх досягнення; визначення шляхів покращення якості процесів та
результатів.
|
||
2
|
Соціальна
|
Здатність
до життєдіяльності в суспільстві; взаємодії та праці в команді
|
Здатність аналізувати механізми функціонування
соціальних інститутів суспільства, дотримуватись соціальних норм і правил;
продуктивно співпрацювати з
різними соціальними групами і партнерами в групі, виконувати різні ролі й
функції в колективі;
застосовувати технології
розв'язання конфліктів, досягнення консенсусу;
працювати в команді;
застосовувати ефективні
стратегії спілкування залежно від ситуації, технології говоріння і слухання,
ділового мовлення.
|
3
|
Загальнокультурна
|
Здатність
до розвитку культури особистості і суспільства в різних аспектах
|
Спроможність аналізувати й оцінювати найважливіші
досягнення національної, європейської та світової, науки й культури;
знати рідну й іноземні мови, застосовувати навички
мовлення та норми відповідної мовної культури;
застосовувати методи
самовиховання, орієнтовані на систему індивідуальних, національних і
загальнолюдських цінностей, для розроблення й реалізації стратегій і моделей
поведінки та кар'єри; опановувати моделі толерантної поведінки та стратегії
конструктивної діяльності в умовах культурних, мовних, релігійних та інших
відмінностей між народами, різноманітності світу й людської цивілізації.
|
4
|
Здоров’язберігаюча
|
Здатність
до збереження власного здоров’я
|
Збереження здоров’я
фізичного, соціального, психічного і духовного (власного та здоров’я оточуючих);
застосування навичок здорового
способу життя, гармонізації режиму праці та відпочинку;
запобігання та попередження
професійного стресу та вигорання.
|
5
|
Громадянська
|
Здатності
в сфері суспільно-політичного життя в Україні, захисту власних прав і свобод,
виконання громадянських обов’язків
|
Здатність орієнтуватися в
проблемах сучасного суспільно-політичного життя в Україні;
застосовувати
процедури й технології захисту власних інтересів, прав і свобод своїх та
інших громадян, виконання громадянських обов'язків у межах місцевої громади
та держави загалом; застосовувати способи та стратегії взаємодії з органами
державної влади;
використовувати
способи діяльності й моделі поведінки, що відповідають чинному законодавству
України, задовольняють власні інтереси особи та захищають права людини й
громадянина;
робити свідомий
вибір та застосовувати демократичні технології прийняття індивідуальних і
колективних рішень, враховуючи інтереси й потреби громадян, представників
певної спільноти, суспільства та держави.
|
6
|
Інформаційна
|
Здатність
до пошуку, обробки, збереження і створення інформаційних ресурсів та обміну
ними
|
Здатність до використання інформаційно-комунікаційних
технологій, орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти й оперувати
інформацією відповідно до потреб ринку праці;
застосовування інформаційно-комунікаційні технології в
професійній діяльності та повсякденному житті, раціональне використання
комп'ютера й комп'ютерних засобів при розв'язуванні задач, пов'язаних з
опрацюванням інформації, її пошуком, систематизацією, зберіганням, поданням
та обміном;
будувати інформаційні моделі й досліджувати їх за
допомогою засобів ІКТ
|
Керівник (заступник керівника)
|
||
№
з/п
|
Загальнофахові компетентності
|
Ознаки виявлення
|
1
|
Когнітивні
|
Фахово-теоретичні: здатність використовувати на практиці теорії
управління відкритими системами, освітнього менеджменту та психології
освітнього менеджменту, правил і норм охорони праці, безпеки життєдіяльності,
санітарно-гігієнічних норм та протипожежного захисту.
Фахово-методичні: здатність застосовувати
сучасні методики адміністративної діяльності,
інтерактивні методи проведення управлінських заходів, методи виховного впливу на колектив та особистість; методи
попередження конфліктів та безконфліктного управління, тендерний підхід.
Фахово-технологічні:
здатність опановувати сучасні технології управління, новітні
педагогічні технології навчання та виховання, технології оцінювання
діяльності підлеглих.
|
2
|
Діяльнісні
|
Фахово-методичні: володіння методами управління загальноосвітнім
закладом освіти, діагностичними, аналітичними, прогностичними, проектними
методиками, андрагогічного навчання.
Фахово-технологічні: здатність
здійснювати діагностику різноманітних аспектів освіти і виховання,
побудови алгоритмів дій підлеглих, використання прикладних комп’ютерних
програм; пошук потрібних даних в Інтернеті; використання інших електронних
джерел навчального призначення, спілкування електронною поштою; застосування
методу навчальних проектів з використанням ІКТ; використання Інтернету для
вивчення передового педагогічного досвіду.
|
3
|
Соціальні
|
Спроможність налагоджувати результативну взаємодію з
учасниками педагогічного процесу; співпрацювати з культурно-просвітницькими,
громадськими установами; виконувати різні ролі у командах; соціальної
підтримки підлеглих, здатність
побудови пріоритетів у діяльності,
стимулювання різних точок зору підлеглих та учнів, управління часом,
підтримки стосунків з людьми інших професій, співпраці з мас-медіа.
|
4
|
Комунікативні
|
Інформаційно-комунікативні уміння та навички (здобуття
нових знань та їх обробка, зберігання та розповсюдження на основі ІКТ);
володіння технологіями усного і письмового спілкування різними мовами, у тому
числі і мовою комп’ютерного програмування, включаючи спілкування через Internet;володіння сучасним засобами
зв’язку, уміння складати ділові
папери.
|
5
|
Особистісні
|
Прояв моральних якостей: гуманність, чуйність, справедливість, чесність, совісність,
відповідальність, щирість, дисциплінованість, емпатія; прояв
управлінських якостей: цілеспрямованість, наполегливість, активність, самокритичність,
добросовісність, порядність, ініціативність, мобільність, вимогливість, тактовність; емоційна
стійкість, поведінкова гнучкість; прояв якостей, що виражають ставлення:
до себе: вимогливість, сформованість
особистих цінностей та позитивної соціальної орієнтації; до людей: справедливість, толерантність,
готовність до конструктивної взаємодії; до роботи: прагнення забезпечити високу
якість роботи та позитивний імідж закладу освіти; прояв персональних якостей: здатність до ризику; динамічність, прогностичність; прояв
психомоторних здібностей: загальні психомоторні вміння – координація
дій, витриманість, швидкість реакції,
концентрація уваги тощо; прояв управлінських здібностей: «відчуття ринку», уміння орієнтуватися в
ситуації, відчуття вектору розвитку;
адаптаційність.
|
Заступник директора з виховної роботи
загальноосвітнього навчального закладу
|
||
№
з/п
|
Спеціально-фахові компетентності
|
Ознаки виявлення
|
1
|
Когнітивні
|
Спеціально-теоретичні: здатність використовувати
психолого-педагогічні закономірності організації та методологічні засади
виховного процесу, загальні принципи побудови змісту виховної роботи в школі,
теоретичні засади моделювання навчально-виховного процесу з урахуванням
особливостей різних вікових груп та індивідуальних особливостей учнів;
концепції національного виховання, теорії прийняття управлінських рішень.
Спеціально-методичні: здатність застосовувати методи
стратегічно-цільового управління виховною роботою, SWOT-аналізу, педагогічного
моделювання, випереджального допоміжного контролю, методик самоменеджменту.
Спеціально-технологічні: здатність проектування
адаптивного виховного процесу; застосування технологій прогресивного
педагогічного досвіду та інновацій у сфері виховної роботи; інформаційно-комунікаційних
технологій.
|
2
|
Діяльнісні
|
Спеціально-методичні: здатність до модернізації системи виховної
роботи навчального закладу; створення умов щодо впровадження
компетентнісно-орієнтованого підходу у навчально-виховному процесі, системної підтримки та розвитку дітей з
особливими потребами; науково-методичного консультування з питань виховної
роботи; організаційно-методичного
забезпечення виховного процесу.
Спеціально-технологічні: уміння розробляти та
використовувати технології вимірювання результатів виховної роботи;
заохочення творчих пошуків педагогів з питань виховної роботи; готовність до
застосування проектно-інвестиційної технології в управлінні виховними
процесами; спроможність проведення експертизи нововведень, використання Web-ресурсів для розвитку системи
виховної роботи.
|
3
|
Соціальні
|
Здатність
адаптувати виховну систему до соціальних змін.
|
4
|
Комунікативні
|
Здатність
використовувати прийоми психолого-педагогічної корекції при спілкуванні з
учителями та учнями.
|
5
|
Особистісні
|
Прагнення
до психолого-педагогічної самоосвіти.
|
№
з/п
|
Документи
|
Вид документів
|
1.
|
Національна доктрина розвитку освіти.
|
Методична література
|
2.
|
Програма МОНУ «Основні орієнтири виховання учнів 1-12
класів загальноосвітніх навчальних закладів України»
|
Програма
|
3.
|
Закон України про виховання (проект)
|
|
4.
|
Державні концепції з питань виховання
|
|
5.
|
Державні програми з проблеми виховання
|
|
6.
|
Рішення колегії Міністерства
|
|
7.
|
Регіональні програми з питань виховання
|
|
8.
|
Укази Президента України
|
|
9.
|
Орієнтовні плани гуртків
|
План
|
10.
|
Плани виховної роботи
|
Річний план (графічний)
|
11.
|
Опис виховної системи школи. Структура виховної роботи.
|
Опис, схема
|
12.
|
Плани роботи класних керівників (погоджених ЗД з ВР та
затверджених директором).
|
Плани виховної роботи
|
13.
|
Плани гуртків, секцій
|
Журнали
|
14.
|
Методична робота з класними керівниками (плани роботи
на рік, протоколи засідань, списки членів МО, матеріали засідань, виступи, доповіді).
|
Папка
«Методична робота»
|
15.
|
Матеріали педагогічних рад з питань виховної роботи (доповіді, співдоповіді, аналітичні матеріали до педрад, протоколи).
|
Доклад, протоколи
|
16.
|
Папка «На допомогу класному керівнику» (рекомендації, методичні поради, орієнтовні схеми, матеріали до виховних
годин, заходів).
|
Папка
«На допомогу класному керівнику»
|
17.
|
Матеріали до проведення місячників та предметних тижнів
(плани, сценарії).
|
Папка
«Предметні тижні»
|
18.
|
Книга обліку внутрішкільного контролю.
|
Книга контролю
|
19.
|
Книга наказів та книга довідок (накази, довідки за 3 роки).
|
Книга
|
20.
|
Учнівське самоврядування (структура,статут, плани
активу).
|
Папка «Учнівське
самоврядування»
|
21.
|
Батьківський всеобуч (списки батьківського активу,
протоколи засідань, плани роботи на рік, плани загально шкільних зборів).
|
Папка «Робота з батьками»
|
22.
|
Матеріали узагальненого педагогічного досвіду.
|
Папка передового досвіду
|
23.
|
Соціальний паспорт школи (списки дітей та сімей різних
соціальних категорій).
|
Паспорт школи
|
24.
|
Охорона дитинства (списки, план роботи).
|
Списки
|
25.
|
Профілактика правопорушень (рада профілактики, план
роботи, протоколи засідань, рішення).
|
Папка «Правовиховна робота»
|
26.
|
Сценарії
виховних заходів
|
|
27.
|
Журнал обліку
відвідування підприємствами, установами, організаціями
|
Журнал
|
ЗАГАЛЬНОФАХОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ
заступника
директора з виховної роботи
загальноосвітнього
навчального закладу
СПЕЦІАЛЬНОФАХОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ
заступника
директора з виховної роботи
загальноосвітнього
навчального закладу
РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ
ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ:
Професійний рівень компетентності педагогічного працівника:
-
виконання професійних обов’язків;
-
рівень розвитку об’єктів та суб’єктів педагогічної діяльності;
-
методичні та наукові доробки;
-
педагогічна активність (участь у педагогічних заходах різного рівня);
-
відзнаки та нагороди.
Загальнофаховий
рівень компетентності керівника
(заступника
керівника):
–
якість освіти у навчальному закладі (за результатами моніторингу);
–
задоволення освітніх потреб педагогів (за результатами діагностики);
–
управлінська активність (участь в управлінських заходах різного рівня, у
роботі творчих груп, експертних комісій);
–
активність
громадської позиції (є членом громадських рад і т.п.);
–
відзнаки та нагороди колективу підлеглих.
Спеціально-фаховий
рівень компетентності заступника директора з виховної роботи загальноосвітнього
навчального закладу:
–
стан нормативно-методичного супроводу виховного процесу;
–
стан документації з питань виховної роботи;
–
стан фізичного та психічного здоров’я учасників навчально-виховного
процесу;
–
рівень вихованості учнів і розвитку учнівського колективу;
–
участь учнів у творчих конкурсах, позакласних заходах різного рівня;
–
методичні та наукові доробки з питань виховної роботи;
–
участь учителів у конкурсах педагогічної майстерності, проектах з виховної
роботи різного рівня (навчального закладу; міста; регіону; всеукраїнського;
міжнародного).
ПЕРЕЛІК
НЕОБХІДНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ
ЗАСТУПНИКА ДИРЕКТОРА З ВИХОВНОЇ РОБОТИ
Нормативно-правові документи з
виховної роботи:
Немає коментарів:
Дописати коментар